Overstappen naar een andere energieleverancier…? Waarom zou u als alles al goed is? Een reden om te kiezen voor een andere energieleverancier kan zijn omdat u niet tevreden bent met uw huidige energieleverancier of dat u vindt dat de energieprijzen te hoog zijn. Een andere mogelijk kan zijn dat u liever kiest voor groene energie.
Overstappen naar een andere energieleverancier kan verschillende redenen hebben. De afgelopen jaren is overstappen steeds populairder geworden. Steeds vaker worden mensen de door energieleveranciers benaderd en verlaten daarom hun oude energieleverancier.
Veel mensen zijn huiverig als het gaat om overstappen en dat is ook niet gek want de meeste energieleveranciers doen zo erg hun best om klanten te werven dat ze daarbij regelmatig de normen en waarden aan hun laars lappen. Gelukkig houdt de overheid steeds meer toezicht op de Nederlandse energiemarkt en zijn de meeste energieleveranciers gestopt met telemarketing. Een andere (agressieve) vorm van verkoop is colportage en die lijkt nog in volle gang te zijn.
Colportage
De verkoop op basis van huis aan huis, ook wel deur aan deur of colportage wordt vandaag de dag nog steeds toegepast. De persoonlijke benadering van energieleveranciers naar de consumenten lijkt goed in de smaak te vallen. Althans, bij energieleveranciers zelf dan. Op veelal slinkse wijze worden potentiele klanten gelokt met dure cadeau’s en extreem veel korting. Helaas zijn er veel mensen die vallen voor de mooie gifts en stappen dan ook zonder aarzelen over naar de nieuwe energieleverancier.
Goedkope energie!? Dat zeggen ze allemaal
Dat zeggen ze allemaal. De Nederlandse energiemarkt is ontzettend in beweging. Alle energieleveranciers willen klanten werven en volgens eigen zeggen zijn ze op één of andere manier allemaal de goedkoopste. Ze geven u korting, kado’s en zelfs een gloednieuwe ipad! Het is goed mogelijk dat u achteraf nog een flinke boete moet betalen omdat het energiecontract bij de oude energieleverancier te vroeg is verbroken.
Er zijn verschillende energieleveranciers die de boete bij de oude energieleverancier voor u betalen wanneer u overstapt. Wilt u overstappen naar een bepaalde energieleverancier, vraag dan naar de mogelijkheden en ga niet af op mooie praatjes van de verkopers. Veel verkopers vertellen u alles om u te laten tekenen.
Overzicht van de boete bij het vroegtijdig verbreken van het energiecontract
- € 25 per product wanneer het contract stilzwijgend is verlengd,
- € 50 per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar,
- € 75 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar,
- € 100 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar,
- € 125 per product met resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.
Wat kunt u doen tegen de huis aan huis verkoper..
U kent ze wel. De gehaaide verkopers langs de deur. De ene is gehaaider dan de andere. Met een mooi praatje weten ze snel uw aandacht te trekken en voordat u het door hebt, hebt u al getekend! Soms is daar helemaal niks mis mee natuurlijk, maar in veel gevallen blijkt dat de mensen die getekend hebben niet weten waarvoor.
Geen huis aan huis verkoop
- U kunt een sticker aanvragen bij de gemeente waarop staat dat u geen huis aan huis verkoper aan uw deur wilt hebben. De stickers zijn ook online te verkrijgen op http://www.nietaandedeur.nl/. (aanbevolen).
- Hebt u een verkoper aan de deur gekregen en wilt u daar zo snel mogelijk vanaf? Dan kunt u het beste de verkoper vriendelijk verzoeken om verder te gaan. Doet hij of zij dit niet, dan is het beste volgende wat u kunt doen, de deur dicht doen.
U hebt spijt van uw overstap? Maak gebruik van de Colportagewet
Checklist overstappen energieleverancier
Voorbeeldbrieven energieleveranciers
- Algemene klacht aan energiebedrijf
- Annuleren van een energieovereenkomst via huis aan huis verkoop (colportage)
- Betalingsvoorstel aan energiebedrijf
- Brief aan Geschillencommissie Energie en Water
- Klacht aan nieuwe energiebedrijf over geschatte meterstanden eindafrekening
- Klacht ongewenste overstap energiebedrijf
- Klacht over de gehanteerde meterstanden
- Klacht over jaar- of eindafrekening energie
- Klacht tegen de hoogte van de voorschotnota energie
- Ontbinding telefonische overeenkomst binnen bedenktijd
- Uitstel van betaling voor eindafrekening energie
- Verzoek aan Geschillencommissie Energie en Water om geschil in behandeling te nemen
- Verzoek om compensatie bij storing energie
Energieprijzen vergelijken