Consumenten worden onterecht de dupe van slechte kredietbeoordelingen door energieleveranciers. Energieleveranciers moeten daarom beter om gaan met het beoordelen van de kredietwaardigheid van nieuwe klanten. Dat vindt de Consumentenbond die onderzoek heeft gedaan naar de negatieve gevolgen van onzorgvuldig werk door energiebedrijven bij het aannemen van nieuwe klanten.
Waarborgsom bij negatieve kredietbeoordeling energieleverancier
Energieleveranciers vragen steeds vaker aan klanten waarborgsommen van tot wel 800 euro wanneer er een negatief oordeel is over de kredietwaardigheid van nieuwe klanten. De kredietbeoordelingen die door externe bureau’s worden uitgevoerd, wordt niet alleen gekeken naar de betaalgeschiedenis van de klant, maar ook naar factoren zoals de aanwezigheid van veel wanbetalers in de buurt of dat de vorige bewoner een wanbetaler was.
Wanneer je zelf geen schulden of aanmaningen op je naam hebt en de energierekening netjes betaald, is het oneerlijk dat mensen een slechte kredietscore krijgen, vindt ook de Consumentenbond.
De belangenorganisatie heeft opgeroepen om de reputatie van de mensen in de buurt waar je woont niet mee te nemen in de beoordeling van nieuwe klanten. Daarnaast moeten energieleveranciers transparantie worden over hun kredietbeoordeling, beter uitleggen en beter helpen als er fouten zijn gemaakt.
Veel klachten over waarborgsommen
De Consumentenbond heeft naar eigen zeggen een groot aantal klachten ontvangen, die te maken hebben met onterechte borgsommen van energieleveranciers. De meeste klachten kwamen binnen over Nuon en Vandebron. Beide energiebedrijven zijn inmiddels door de Consumentenbond aangesproken op hun praktijken. De kleine aanbieder van duurzame energie Vandebron heeft direct toegezeggingen gedaan om met goede oplossingen te komen.